Studenten leren met hulp van Futuro theorie toe te passen in de praktijk
Minor ‘Werken in het (jeugd)veiligheidsdomein’
Futuro, onderdeel van B&A, heeft sinds 1 december 2013 een samenwerkingsovereenkomst met de opleiding Toegepaste Psychologie van Hogeschool Leiden. Futuro biedt in samenwerking met de opleiding studenten de kans praktijkonderwijs te volgen binnen de minor ‘Werken in het (jeugd)veiligheidsdomein’. Na de aftrap van het nieuwe schooljaar met een excursiemiddag zijn de studenten aan de slag gegaan met een praktijkopdracht met betrekking tot de onderwerpen Arbeid & Scholing, Jonge moeders of Straatcultuur. B&A sprak met verschillende studenten en begeleiders over de opdracht.
Studenten worden tijdens het uitvoeren van de praktijkopdracht begeleid door professionals werkzaam bij het Jongeren Service Punt (JSP) van Futuro in Amsterdam en Rotterdam. Studenten kunnen bij hun praktijkbegeleiders terecht voor feedback, informatie over het onderwerp, de doelgroep, netwerkpartners en de werkwijze van Futuro. Studenten zijn enthousiast over deze samenwerking: ‘Ik vind het leuk om zo nauw met Futuro samen te werken. Het biedt mij inzicht in hoe ik de kennis van mijn opleiding kan toepassen in de praktijk. Doordat we een kijkje achter de schermen krijgen, leren we hoe organisaties zoals Futuro in het echt werken (in de praktijk en dus niet op papier)’, aldus één van de studenten.
Nieuwe inzichten door praktijkonderzoek
Door het volgen van deze minor zien studenten hoe maatschappelijke problemen daadwerkelijk in de praktijk worden aangepakt. ‘Dit is confronterend’, zegt een student, ‘maar het verplicht je om je grenzen te verleggen, wat ik af en toe best lastig vind, maar tegelijkertijd ook erg uitdagend.’ ‘En soms loop je tegen tijdsdruk aan’, aldus een van de studenten. ‘Maar de begeleiders vanuit Futuro zijn betrokken, meedenkend en hebben een open houding naar de student!’ Een andere student sluit zich hierbij aan: ‘Hoewel het soms lastig is om een goede koppeling te leggen naar het JSP en om na te denken over een geschikt advies, krijg ik gelukkig goede feedback van de begeleiders van Futuro en kan ik sparren met hen wat mij nieuwe inzichten geeft, waardoor ik als mens en toekomstig professional kan groeien. Al met al ben ik dus zeer dankbaar dat wij als studenten deze kans krijgen en hoop ik dat Futuro ook nieuwe inzichten krijgt van onze onderzoeken.’
En die nieuwe inzichten krijgt Futuro zeker. De studenten vertalen een maatschappelijk probleem in het sociaal domein in onderzoeksvragen en werken deze uit in de praktijk. Een student zegt hierover: ‘Ik leer theorie toe te passen in de praktijk op een realistische manier.’ Dit zorgt ervoor dat deze onderzoeken ook daadwerkelijk een belangrijke bijdrage leveren bij het ontwikkelen van verbeteringen en vernieuwingen in de praktijk. Bijvoorbeeld door in te spelen op nieuwe ontwikkelingen die zich voordoen bij de doelgroep of in het sociaal domein. Daarnaast stimuleert praktijkonderzoek de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de studenten.
Positieve ervaringen bij begeleiders
Raymond Visser is praktijkbegeleider van een aantal studenten in Rotterdam en is ook zeer enthousiast over de begeleiding van de studenten. Met name in de eerste fase vindt hij het interessant om te brainstormen met de student over de probleemstelling en de onderzoeksvraag. In dit proces vindt hij het leuk om te zien hoe een student denkt en kijkt naar bepaalde onderwerpen:
‘Wat ik zie zijn drie studenten die alle drie anders omgaan met de opdracht, de tijdsdruk en de feedback vanuit school of mijzelf. De communicatie met de ene student is intensief en de student is regelmatig hier aanwezig op kantoor. De andere student gaat haar eigen weg en laat maandelijks de vorderingen weten. Wat mij opvalt zijn de studenten die een bijzonder onderwerp hebben gekozen. Onderwerpen die in ons dagelijks werk niet op de voorgrond staan. Zo is gezonde voeding (in elk geval in mijn begeleiding) een ondergeschoven kindje. Dus het is fijn dat een student met zo’n onderwerp aan de slag wil gaan, zodat dit onderwerp ook bij mij concreter wordt en ik dit vaker bespreek met de jongeren in mijn caseload.’
In Amsterdam is Tobias Ebbers praktijkbegeleider van een aantal studenten. Ook hij spreekt over leergierige studenten die niet bang zijn om vragen te stellen: ‘Loyaal kritisch kun je ze noemen. Sommigen hebben een afstand tot de doelgroep en die zie je hun ogen openen gedurende het onderzoeksproces, dat vind ik mooi om te zien.’
Presentatie en effect adviesrapporten
Op vrijdag 19 januari jl. hebben de studenten hun adviesrapporten gepresenteerd aan Nane Akpa en Otto Schildknegt die namens Futuro als opdrachtgever fungeren. Zij hebben innovatieve ideeën gepresenteerd op het gebied van begeleiding van jongeren top 600, schuldhulpverlening voor jongeren in Rotterdam en voeding onder jonge moeders. Nane Akpa en Otto Schildknegt zijn erg blij met de adviesrapporten. Deze worden gebruikt voor de doorontwikkeling van de werkpraktijk van Futuro, maar kunnen ook leiden tot mogelijke nieuwe kansen in het werken met jeugd. Zo heeft het adviesrapport over voeding ervoor gezorgd dat dit onderwerp nu meegenomen wordt in de intakegesprekken met jongeren. En het adviesrapport over jongeren met schulden heeft geleid tot het maken van een afspraak met het jongerenloket en KBR om een mogelijke samenwerking te bespreken.
Rogier de Groot, minorcoördinator van de minor werken in het jeugdveiligheidsdomein, is zeer te spreken over de samenwerking met Futuro.
‘Ik vind het belangrijk om samen te werken met praktijkpartners die onze studenten de gelegenheid geven om in een veilige, maar echte praktijkomgeving te leren hoe wordt gewerkt aan veiligheid en welke bijdrage zij daaraan zouden kunnen leveren. Futuro is hierin een betrouwbare en constructieve partner voor mij. In de leer- en werkomgeving die ik samen met Futuro heb vormgegeven ontwikkelen de studenten hun advies- en professionaliseringsvaardigheden en de professionals van Futuro krijgen van de studenten advies in actuele praktijkvraagstukken. Een mooie manier van samenwerken waarbij praktijk en onderwijs elkaar echt versterken.’
|
||
|
Meer over de rol van Futuro bij de Minor Werken in het (jeugd)veiligheidsdomein >
Bericht maart 2018